Translate

Saturday, May 19, 2012

معلومات مختصر در باره پنجشیر


 
پنچشیر قبل از سلطنت غزنویان بنام کجکن یا کچکنه معروف بود ،
 
چنانچه فردوسی بزرگ در شهنامه از زبان رستم که به فرزندش توصیه میکند چنین مینویسد :
 
به کجکن مرو ای پسر زنهار...................... که سم ستورت شود پار پار 
 
که دریا ی پر قهر دارد ستیز.......................گیاهی ندارد به جز سنگ تیز
 
در تاریخ پنجشیر آمده است که در هنگام ساختن بند سلطان در غزنی نام این وادی زیبا تغیر نموده است . به اساس بر نامه کار دربند( سلطان) نوبت کاربه مردم پنجشیر رسید ، مردم پنجشیر از میان خویش پنج تن نما ینده را جهت کار به غزنی اعزام کردند ، دراثر کار حیرت آور این پنج تن بود که بند ( سلطان)سا خته شده و درنتجه سلطان محمود غزنوی فرمود:( انها پنج شیر هستند) از آن به بعدکجکن به پنجشیر وبا شنده گان آن از ( دالان سنگ تا پریان وخاواک) به پجشیری معروف شدند. این پنج تن درنزد مردم پنجشیر به پنج پیران شهرت دارندوآرمگاه هایشان در نقاط مختلف پنجشیر به شرح زیر است
 
خواجه ابراهیم، در دربند
خواجه صفا،در دوآب
خوجه گلی ولی،در تل
خواجه عارف ، درآریب
خواجه احمد بشار درآستانه کلان
 
به باور مردم و بزرگان پنجشیر در این وادی پرخم وپیچ بیش از ۶۰۰تن اولیای کرام ویا مردان بزرگ مدفون هستند.
که در میان آنها اکنون آر مگاه های این پنج پیران پنجشیر زیارت گاه خاص وعام است
 
یکی از دره های بسیار زیبا و قشنگ هندوکش که مدخل آن به فاصله 80 کیلومتری شمال شهر کابل افتاده است، همین دره سرسبز و خوش آب و هوای پنجشیر است که محاسن طبیعی آن سر زبانها است.
 
افغانستان با کوه های شامخ و سلاسل جبال سر بفلک کشیده خود در نقاط دور... افتاده پامیر و بدخشان و در پیچ و تاب دره های کوه بابا و سپین غر و نورستان وغیره، جاهای زیبا و دیدنی زیادی دارد که هر کدام آن بجای خود قشنگ و قابل تماشا است ولی دره شاداب پنجشیر با نزدیکی که به کابل دارد و با همه زیبائی ها که در خود جمع کرده بلاشبهه یکی از بهترین ییلاق های کهستانی افغانستان بشمار میرود.

No comments:

Post a Comment