Translate

Friday, May 18, 2012

معلومات عمومی قاره اروپا


تاریخچه قاره اروپا:
واژه اروپا را برگرفته از واژه سامی غروب دانسته‌اند که از ریشه اکدی Erebu وارد زبان‌های اروپایی شده‌است و نام دیگر آن قارهٔ سبز است.
قاره اروپا کوچک‌ترین قطعه از قطعات پنج‌گانه خشکی و بخش غربی بر قدیم است.مساحت آن ۱۰ میلیون کیلومتر مربع است و حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد.
انقلاب صنعتی 
با اختراع ماشین بخار انقلاب صنعتی در اروپا آغاز شد.

تغییرات بزرگی که در سده ۱۸ (میلادی( در انگلستان رخ داد به نام انقلاب صنعتیشناخته می‌شود. اختراعات جدیدی مثل ماشین بخار، کالاها را سریع‌تر و ارزان‌تر از قبل تولید می‌کرد. در قرن نوزدهم، گسترش صنعت به بقیه اروپا و سرزمین آمریکا رسید. راه‌آهن سرعت مسافرت را زیاد کرد. مردم زیادی در کارخانه‌ها کار و در شهرها زندگی می‌کردند.( www. wikipedia.com)
اروپا در قرن (۱۶ و ۱7):
مردم اروپا در طول سده ۱۶ (میلادی( و سده ۱۷ (میلادی)، عقاید سنتی را زیر سوال بردند. دانشمندانی همچون گالیله و اسحاق نیوتن روش‌های جدید را توسعه داده و بر مبنای مشاهدات و تجارب خود به کشفیات فراوانی دست یافتند. در بسیاری از شاخه‌های دانش از جمله فیزیک،کالبدشناسی، نجوم، و ریاضیات، پیشرفت‌های بزرگی حاصل شدنیکولاس کوپرینک ستاره شناس لهستانی، کتاب «گردش افلاک آسمانی» را منتشر کرد. او دراین کتاب، عقاید جدید خود را مبنی بر گردش سیارات به دور خورشید، بر خلاف نظریه گردش سیارات به دور زمین، مطرح کرد. در سده ۱۷ (میلادی(، دانشمندان متوجه این مسئله شدند که سیارات به دور خورشید حرکت می‌کنند. مدل‌های مکانیکی منظومه شمسی برای نشان دادن این موضوع ساخته می‌شدند. این دستگاه‌های جهان‌نما به نام «ارری» مشهور شد زیرا اولین بار برای «ارل ارری» ساخته شد.

بر اعظم اروپا


مساحت
۱۰٬۱۸۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع
جمعیت
۷۳۱ میلیون نفر
تراکم جمعیت
۷۰ نفر در کیلومتر مربع
شمار کشورها
۵۰
زبان‌ها
محدودهٔ زمانی
بزرگ‌ترین شهرها

موقعیت جغرافیایی:
    اروپا کجاست و حدود قاره ی اروپا کجاست؟
اروپا بعد از قاره اوقیانوسیه کو چکترین قاره دنیا ست و در حدود 10 میلیون کیلو متر مربع وسعت دارد وسعت اروپا در مقا یسه با سایر قاره ها بسیار کم است . حدود اروپا کاملا از سه طرف مشخص است ، در شمال به اقیانوس منجمد شمالی و در مغرب به اقیانوس اطلس و در جنوب به دریا مدیترانه و دریا سیاه که از طریق تنگه های داردانل و بسفر به همدیگر ارتباط دارند ، محدود می شود ، اما از طرف مشرق تعیین حد و مرزی دقیق برای آن مشکل است . عاملی که سبب رجحان اروپا بر سیر قاره ها شده است همانا هماهنگی شکل خارجی و باز بودن سواحل آن می باشد . در مشرق اروپا ، در جلگه ها ی روسیه این هماهنگی بیشتر دیده می شود . اروپای شرقی به صورت ماسیفی است که از لحاظ شکل نیمه آسیائی می باشد که بدان اروپای قاره ای می گویند .اروپا با وجود وسعت کم ،طول و عرض زیادی را در سطح کره اشغال کرده است . زیرا این قاره دارای بریدگیهای زیادی است . از طرف دیگر فاصله بین دماغه روکا  نزدیک لیسبون در جنوب غربی تا دریا کارا در شمال شرقی اروپا 5650 کیلو متر می باشد . بطوری که مقایسه می گردد آمریکای شمالی تا اسپانیا از سه هزار کیلو متر بیشتر فاصله ندارد .
اروپا بین مدارات 35 تا 75 درجه (بجز در انتهای جنوب) قرار گرفته و حد متوسط درجه حرارت بین صفر و 30 درجه سانتیگراد است . بنابراین اروپا در منطقه معتدل قرار دارد و مانند مناطق مداری ،گرم و مرطوب و مانند مناطق شمالی ،سرد نمی باشد .
اروپا تنها قاره ای است که خارج از مدارات ، در منطقه معتدل قرار دارد.

جغرافیای اقتصادی:
تحولات و عوامل جغرافیای اقتصادی در اروپا ؟
در انگلستان طبقه متوسط به کارکنان ، سازمانهای تجاری ، بانکها ، کارمندان دولت ، دانشگاها ، و مستخدمین و غیره اطلاق می شود. همه این افراد ، طالب حفظ موقعیت و مشتاق رفاه مادی و حفظ آداب و رسوم خود می باشد .
و اما در فاصله دو جنگ جهانی تقریبا 000/000/3 میایون خانه در انگلستان ساخته شد . در اروپا که از قدیم سابقه کشاورزی داشته . در بیش از یک سوم خاکش کشاورزی نمی شود . در انگلستان از 40 &50 سال قبل به توسعه مالکیت های کوچک و متوسط دهقانی پرداخته اند ، بدین معنی که زمین داران بزرگ بر اثر کمی درآمد ، قسمتی از املاک خود را به دهقانهایی که به آنها کمک می کردند ، فروختند .
 عوامل پیشرفت در انگلستان زائیده عوامل مختلف است ، اولا از نیمه دوم قرن 19 به علت توسعه کشاورزی در ممالک دیگر مخصمصا استرالیا و آمریکای جنوبی قیمت فراوردهای کشاورزی تنزل یافت و به علت ورود مواد غذایی و فروش آن به قیمت ارزان کشورهایی که در تهیه محصولات کشاورزی مشکلاتی داشتند و زمینه آمادگی صنعتی شدن را پیدا کرده بودند ، به سوی اقتصاد صنعتی روی آوردند . و بحران انگلستان در فاصله دو جنگ جهانی ضربه شدیدی بر پیکر اقتصاد صنعتی آن وارد آورد .
 در بین واردات مواد غذایی مهم اروپا ، ذرت ، چربی ها ، روغن حیوانی و نباتی ، گوشت سرد شده و یخ زده ، نیشکر ، کاکائو ، چای ، قهوه ، توتون را می توان نام برد . اروپا مقادیر زیادی از مواد الیافی (بیشتر پنبه و پشم) و لاستیک طبیعی وارد می کند . و هم چنین اروپا دارای شبکه مجهزی از خطوط آهن ، راهای آبی ، شاهراهای زمینی و راهای هوایی است که وسیله حمل و نقل مقدار بسیار متنعابعی بار و تعداد زیادی مسافر را فراهم می سازد .





  تاریخچه زمین در اروپا :
بین پنچ قاره دنیا ، اروپا و استرالیا دارای حد متوسط ارتفاع کمتری می باشد . جلگه ها تقریبا 3/2 سطح اروپا را پوشانیده و وسعت آنها در مشرق اروپا زیاد است .
در کوهستان قفقاز قللی بیش از 5000 متر وجود دارد مانند البرز و که دارای 5632 متر اتفاع می باشد . از نظر ساختمان ناهمواری و تاریخچه زمین شناسی ،اروپا را می توان به دو قسمت که با هم شباهت مر فولوژیکی ندارند تقسیم کرد . حد فاصل این دو قسمت در طول خطی است که در حوضه آکی تن شروع می شود و از جنوب ماسیف سانترال ،درئ رودخانه رن سون ،جلگه باویر و مراوی گذشته در شمال به کارپات و در جنوب به کوهستان کریمه و قفقاز ختم می گردد . این دو قسمت عبارتند از :
1- زمین های قدیمی:
زمینهای قدیمی یا صفه های قدیمی متعلق به شکیلات و چین خوردگیهای قدیمی می باشند که از بدو تشکیل در معرض فرسایش شدید قرار گرفته و فرسوده شدهتا اینکه در عهد دوم ، زیر دریا آن عهد پنهان گردیده است ، سپس مجددا پس از پسروی دریا ها ،حرکات کوهزای ، مرتفعاتی را به وجود آورده است . به طور کلی در اروپا چهار نوع چین خوردگی مهم و اصلی در ازمنه زمین شناسی اتفاق افتاده است . که به ترتیب عبارتنند از :
الف: چین خوردگیهای هورنین.    
 ب :چین خوردگیهای کالدونین.   
ج: چین هرسی نین. 
2-چین خوردگی آلپی :
چین خوردگی آلپی شامل کوهستان آلپ ، پیرینه ، ژورا ، کارپات ، آپنین و غیره بوده و در عهد سوم اتفاق افتاده است . هر یک از چهار چین خوردگی آتشفشانها ی همراه داشته اند و بهترین نمونه آن ناهمواریهای آتشفشانی در ماسیف سانترال فرانسه است که متعلق به عهد سوم بوده و همگی خاموشند . کلیه ناهمواری ها چین خورده عهد اول به علت عوامل فرسایش طولانی از ارتفاعشان کاسته شده و در بعضی موارد به صورت سطح همواری در آمده اند ، فقط ناهمواریهای عهد سوم می باشد که در اثر کوتاه بودن دوران فرسایش دارای ارتفاع زیادی هستند . منطقه آلپی ، شامل یک رشته از کوهای جوانی است که دارای ساختمان چین خورده بوده و به وسیله فرو رفتگی ها ی زیادی محصور شده اند .


پرچ                   نام                      پایتخت              زبان        جمیعت               واحد پول







آلمان
برلین
آلمانی
80500000
یورو
آندورا
آندورا
کانادایی- فرانسوی
55400
یورو
اتریش
وین
آلمانی
7800000
یورو
اسپانیا
مادرید
اسپانیایی-باسکی
39000000
یورو
انگلستان
لندن
انگلیسی
57500000
پونداسترلینگ
ایتالیا
رم
ایتیلیایی
57800000
یورو
ایسلند
ریکاویک
ایسلندی
261000
یورو
ایرلند
دوبلین
ایرلندی -انگلیسی
3500000
یورو
بلژیک
بروکسل
هلندی آلمانی
9990000
یورو
بلغارستان
صوفیا
بلغاری
9000000
یورو
پرتغال
لیسبون
پرتغالی
10300000
یورو
چک
پراگ
چکی
10400000
یورو
دانمارک
کپنهاک
دانمارکی
5150000
یورو
رومانی
بوخارست
رومانیایی مجاری
23200000
یورو
سان مارینو
سان مارینو
ایتالیایی
23300
یورو
سوئد
استهکلم
سوئدی
8673000
یورو
سوئیس
برن
آلمانی- فرانسوی
6911000
یورو
فرانسه
پاریس
فرانسوی
57500000
یورو
فنلاند
هلسینکی
فنلاندی-سوئدی
5000000
یورو
لهستان
ورشو
لهستانی
38300000
یورو
لیختن اشتاین
فادوتس
آلمانی
29600
یورو
مالت
والتا
مالتی-انگلیسی
357000
یورو
مجارستان
بوداپست
مجاری
10300000
یورو
موناکو
موناکو
فرانسوی-ایتالیائی
29876
یورو
نروژ
اسلو
نروژی
4300000
یورو
واتیکان
واتیکان
ایتالیائی-لاتین
830
یورو
هلند
آمستردام
فریزی-هلندی
15163000
یورو
یوگسلاوی
بلگراد
مجاری-صربی
140400000
یورو
یونان
آتن
یونانی جدید
10300000
یورو




اقلیم:
 ولیکن آب و هوا مجموعه ای است از پدید ها ی جو که حالت عمومی و کلی هوا را برای ناحیه ای از سطح زمین تعیین منماید . برای اطلاع از چگونگی آب و هوا هر ناحیه ای بایستی به آثار مهم جغرافیا یی زیر توجه داشت .
 1- موقعیت جغرافیا یی آن ناحیه .
 2- دوری و نزدیکی به دریا .
3- ارتفاع از سطح دریا .
اگر به نقشه اروپا دقت کنیم می بینیم اروپا قا ره ای است که خارج از منطقه مدارات دیده می شود . پراکندگی های دریا ها و خشکی ها و یا به عبارت دیگر ،اثر دوری و نزدیکی به دریا تاثیر مهمی در آب و هوای مناطق مختلف دارد ، علت این امر نتیجه تفاوتی است که آب و خشکی باری اخذ از حرارت خود نشان می دهد ، زیرا زمین زود حرارت را گرفته و زود از دست می دهد .
در قاره اروپا ، دریا ها در تمام جهات دیده می شود ، به همین ملاحضه است که اروپا را شبه جزیره ای از آسیا دانسته اند .
زمستان اروپای غربی ، خیلی ملا یمتر از آمریکا ی شرقی و آسیا شرقی است . اگر به نقشه آب و هوای اروپا دقت کنیم در معرض چهار نوع آب و هوا قرار می کیرد که عبارتند از :
1- در شمال غربی ، فشار کم ایسلند.  
   2- در جنوب غربی ، فشار کم آهور. 
     3- در مشرق ، فشار زیاد سیبری.  
     4- در جنوب شرقی اروپا ،فشار کم جنوب غربی آسیا.
اروپا نه دارای آب و هوای مناطق گرم استوائی و نه دارای سرماهای شدید سیبری و آلاسکاست.
  و هم چنین با شرایط مساعد اروپا از نظر رطوبت ، و ملا یمت ، اعتدال آب و هوا و پوشش گیاهی آن نیز حالات خاصی دارد که منطبق با مشخصات اقلیمی آن است . آّ در تمامی نواحی اروپا یافت می شود . در همین ناحیه از اروپا بیابان مانند سایر قلره ها دیده نمی شود . درجه حرارت اروپا در فصل تابستان کاملا مساعد برای رشد و نمو نباتات است . اروپا محصور است بین خطوط هم دما از صفر تا 18 درجه و پوشش گیاهی تا عرضهای خیلی زیاد تر از سایر قاره ها مشاهده می گردد .
 رودها در اروپا:
رود راین که یکی از این رودها است ،دو شاخه عمده تشکیل می دهد که لک و وال نامیده می شود. بسیاری از رودهای مهم و معتدد اروپا از کوهستانها و تپه زارها سر جشمه می گیرد. اغلب رودهای که شریانهای مهم حمل و نقل را تشکیل می دهد وارد دریا های می شوند که در شمال و مغرب اروپا قرار گرفته اند. از جمله مهمترین رود های این دسته می توان (راین، شلت، سن، تمس، مرسی ، کلاید ، ویسر ، الب ، ویستول را نام برد . )
مهمترین راه آبی اروپا رود راین است که با شعبات و کانالهای خود از لحاظ اهمیت اقتصادی فقط با دریاچه بزرگ لوران در شمال آمریکا قابل مقایسه است.
    و اما دو اقیانوس جهان در دو سمت قاره اروپا واقع شده اند : یکی از این دو اوقیانوس اطلس است که در سمت غرب اروپا واقع شده است و دیگری اوقیانوس منجمد شمالی است که در قسمت شمال این قاره وجود دارد.
و دریاچه های معروف قاره اروپا عبارتند از :
1-  اونگا در روسیه
2-  لادوگا در روسیه
3-   پیپوس در روسیه
4-  ونرن در سوئد
5-  وترن در سوئد
6-   مه لار در سوئد
7-  کنتانس در سویس
8-   ژ نو در سویس
9-  لیمانی در سویس
10- مازوری در ایتالیا
11- کومو در ایتالیا
12- گادا در ایتالیا
13- دیناری در فنلاند        
14-مریتز در آلمان شمالی        
15-اولو در فنلاند             
16- پیلنر در فنلاند         
 17-نیگ در ایرلند             
   18- ارن در ایرلند      
19- ری در ایرلند          
 20-لادو گا در روسیه.
  مهمترین خلیج های قاره اروپا :
الف- بریستول در جنوب غربی بریتانیای کبیر 
ب-لیورپول در مغرب انگلستان        
 پ- مورای در شمال اسکاتلند        
ت- خلیج بوتنی در مشرق سوئد       
 ث- خلیج فنلاند در جنوب فنلاند       
 چ- خلیج زوئیده رزه در شمال هلند      
ج- خلیج والنسیا در مشرق اسپانیا  
ح- خلیج تارانتو در ایتالیا       
 خ- خلیج لیون در جنوب شرقی فرانسه     
 ط- خلیج بیسکای در مغرب فرانسه.

جغرافیای انسانی:
سوابق و مشخصات جغرافی انسانی اروپا؟
مرکز قدیم تمدن اروپا در مدیترانه بود و تمدن مردمی به شمار می رفت که در سواحل این دریا زیست می کردند . اقوام،  تمدن یونان را در سراسر مدیترانه توسعه دادند و شروع به توسعه و ایجاد مستعمره نمودند.
گرچه اروپا کوچکترین ناحیه از مناطق عمده جهان است ، ولی از حیث جمعیت دومین منطقه بزرگ محسوب می شود زیرا فقط مشرق زمین است که از این جهت بر آن برتری دارد. در فضائی که تقریبا دو سوم ایلات متحده آمریکاست ، در حدود بیش از 900 میلیون نفر مردمی زندگی می کنند کهد بسیاری از آنان در امور صنعتی ، کشاورزی و سایر شوون اقتصادی مهارت دارند علی رغم واژگونیهای چندین دهسال اخیر ، این جماعات کثیر مردم که مدتها مدید به  رهبری سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی معتاد بوده اند ، هنوز باید عوامل مهمی در امور جهان به شمار روند . تنها کشورهای اروپایی که ترکم جمعیت شان از 53 میلیون نفر در مایل مربع کمتر است ، عبارتند از :سوئد ، فنلاند ، نروژ ، ایسلند ، و کشور کوچک (آندورا) در جبال پیرنه.
  واما در اروپا در عهد سنگهای تراشیده و نتراشیده ، انواع مختلف جمجمه انسانی که متعلق به نژادهای مختلف بوده دیده شده است . انسانهای عهد چهارم در داخل غارها و یا در سواحل رودخانه ها زندگی می کردند و دارای آلات ابزاری از سنهگهای تراشیده بودند . به طور کلی نژاد اروپا به دو قسمت تقسیم می شود :
نژاد اروپا:
1-      سفید پوستان
سفید پوستان جمعیت زیادی را در اروپا تشکیل می دهند و نژ اد سفید دارای دو نوع مختلف به نامهای گندم گون و خرمایی می باشند .
2-    زرد پوستان
نژاد زرد دارای تیرهای مختلف می باشد و در جلگه های شرقی در اطراف اورال شمالی زندگی منمایند، مانند ساموئید که دارای قد کوتاه و لب کلفت و صورت پهن هستند .
زبان مردم اروپا:
 در مورد زبان و تقسیمات آن در اروپا ، مطالعات زیادی به عمل آمده و به دو قسمت اصلی تقسیم گردیده است :
1-  زبانهای هند و اروپایی.
جمعیت کثیری به زبانهای هند و اروپایی تکلم منمایند و به سه دسته تقسیم می شوند :
الف) زبان رومن ها      ب) زبان ژرمن ها      ج) زبان اسلاو.
2-  زبان اورال و آلتایی.
زبان اورال و آلتایی متعلق به نژاد زرد مانند ترکها و مالاگیارهای هنگری و لحجه های محلی فینو آها در فنلاند و لاین ها و ساموئید می باشد.
مشهور ترین زبان مردم اروپا عبارت اند از:
1- انگلیسی
2- فرانسوی
3- آلمانی
4- هسپانوی وغیره میباشد
دین اروپا:
  و اما دین در اروپا ، هنوز هم به صورت بت پرستی دیده می شود . لاپن ها و ساموئید ها ، بت پرست می باشند . ولی اغلب اهالی اروپا یکتا پرستا هستند . یهودی ها در اروپا خیلی کم دیده می شوند . اسلام نیز فقط در بالکان و اورال نفوذ دارد بقیه جمعیت اروپا مسیحی می باشند که به سه مذهب اصلی تقسیم می شوند.
1-   کاتولیک ها 
کاتولیک ها در جنوب غربی اروپا ، .
2-         پروتستان ها
شمار مسلمانان اروپا در حال حاضر به 30 ميليون نفر رسيده است. اگر چه آمار مربوط به تعداد مسلمانان کشورهاي اروپايي معمولا بصورت دقيق اعلام نمي شود اما آمار نسبي نيز که در اين زمينه وجود دارد مي تواند در تخمين شمار دقيق آنان سودمند باشد.
به گزارش رجانيوز به نقل از برنا روزنامه 'كلنر اشتادت انسايگر' چاپ آلمان طى يك گزارش مفصل آمار جمعيت مسلمان اروپا را اعلام كرد.
بر اين اساس جمعيت مسلمانان در آلمان، فرانسه، اتريش، هلند و انگليس بيش از ساير کشورهاي اروپاست. بيشترين شمار مسلمانان نسبت به مسيحيان در آلمان و اتريش است. 4 درصد جمعيت آلمان و 1/4 درصد جمعيت اتريش را مسلمانان تشكيل مى‌دهند و به همين دليل، دين اسلام پس از مسيحيت دومين دين بزرگ در اين كشورها محسوب مى شود.
در انگلستان كه 60 ميليون جمعيت دارد، مسلمانان 2 ميليون نفر، يعنى 3 درصد جمعيت را به خود اختصاص داده‌اند. غالب اين افراد از كشورهاى مستعمره سابق انگليس و به ويژه از پاكستان و بنگلادش هستند.
همچنين آمار مسلمانان جمعيت 60 ميليونى فرانسه 6 ميليون نفر ذكر شده كه عمدتاً از كشورهاى تحت استعمار سابق بوده و در طول زمان به اين كشور مهاجرت كرده و به صورت دائم اقامت گزيده اند. با اين وجود شمار فرانسويان تازه مسلمان شده نيز قابل توجه است.
در هلند كه جمعيت آن 3/16 ميليون نفر است، تعداد مسلمانان 945 هزار نفر تخمين زده شده است. آنان هيچ گاه مشکل و درگيري با ديگر ساکنان اين كشور نداشته اند، اما پس از نوامبر 2004 يعنى زمانى كه قتل 'تئو ون گوگ (كارگردانى كه به مقدسات اسلامى اهانت كرده بود) از سوى يكى از مسلمانان مهاجر صورت گرفت، تنش هاى شديدى ميان هلندي ها با مسلمانان رخ داد و برخى از مساجد و كليساها در درگيريهاي مذهبي به آتش كشيده شد. غالب مسلمانان هلند را اتباع تركيه تشكيل مى دهند.
گزارش روزنامه 'كلنر اشتادت انسايگر' همچنين حاكى است: در اتريش 340هزار مسلمان در ميان2/8 ميليون تن جمعيت اين كشور شمارش شده‌اند كه 1/4 درصد جمعيت را تشكيل مى‌دهند. اين مسلمانان عمدتاً از بوسنى هرزگوين به اتريش مهاجرت كرده‌اند. اتباع تركيه و مسلمانان مهاجر از ساير كشورهاى اسلامى به ترتيب اقليت‌هاى بعدى اتريش را تشكيل مى‌دهند.
بلژيك نيز با داشتن 3/10 ميليون جمعيت، 400هزار مسلمان (4 درصد جمعيت) را در خود جاى داده است. بخش عمده اين افراد از مراكش و تركيه هستند.
گفتني است ترکيه بعنوان کشوري اروپايي بيشترين شمار مسلمانان را در اين قاره دارد. با اين حال عضويت اين کشور در اتحاديه اروپا هنوز در حال بررسي است.
شمار مسلمانان در کشورهاي اروپايي بصورت تقريبي از اين قرار است:
آلباني - كل جمعيت: 5/3 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 2/2 ميليون
اتريش - كل جمعيت: 2/8 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 340 هزار نف
بلژيك - كل جمعيت: 3/10 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 400 هزار نفر
دانمارك - كل جمعيت:5/4 ميليون نفر - جمعيت مسلمان: 270 هزار نفر

موج قوی مهاجران مسلمان
تلاش یهود برای باقی ماندن در اروپا و 2020 سال ناپدید شدن یهودیان از قاره سـبـــــــز
گزارش های دستگاه های یهودی به یهودیان هشدار داد که شمار وابستگان یهودیت در اروپا رو به کاهش است و علاوه بر آن تاثیر سیاسی آنها در کشورهای محل زندگی شان نیز رو به افول می باشد .
همزمان با انتشار گزارش یهودی افراطی ساکن امریکا "دانیل پایپس -  Daniel Pipes" درباره کاهش نفوذ یهودیان در اروپا که نشانگر میزان هراسناکی یهودیان امریکا از افزایش شمار مسلمانان در اروپا می باشد ،هشدارهایی مبنی بر این که امریکا با نابود شدن مسیحیت اروپا بدست مسلمانان ،در معرض خطر واقعی است ،از سوی مراکز یهودی در سطح جهان صادر گشت .
در این گزارش که "مرکز برنامه ریزی سیاسی ملت یهود" در سال 2007 منتشر کرده ،آمده است که تعداد یهودیان اروپا هرساله روند نزولی داشته و محله ها و تشکلهای یهودی در اروپا بدلیل مهاجرت و ذوب شدن در جامعه محل زندگی و نیز بدلیل سالخوردگی این یهودیان در حال ناپدید شدن می باشند و تا چند سال دیگر هرگز شاهد توده های یهودی در شهرهای اروپا نخواهیم بود .
روزنامه صهیونیستی " یدیعوت آحرونوت "  نیز به نقل از گزارشی به سرپرستی "دنیس راس" یهودی الاصل از مسوولان سابق امریکا نوشته است : « گروه های یهودی در برابر موج قوی مهاجران مسلمان به اروپا در حال ضعیف شدن و از دست دادن توان و تاثیر سیاسی خود می باشند » .

قرار است "راس" مدیر کنونی مرکز "اوینو عام بار یوسف" این گزارش را در جلسه هفتگی کابینه اولمرت ارائه دهد .
کشورهای واقع شده در قاره اروپا شامل ۵۲ کشور مستقل و وابسته میباشند که به ترتیب الفبا عبارت‌اند از:

*
اولان (جزیره)      * آلبانی*     آلمان*   آندورا       * اتریش     * اسپانیا      * استونی* اسلوواکی  * اسلوونی         * اسوآلبارد
*
اکراین      * انگلستان     * ایتالیا       * ایرلند      * ایسلند      * بلاروس    * بلژیک     * بلغارستان     * بوسنی و هرزگوین
*
پرتغال      * جمهوری چک     * دانمارک    * روسیه      * رومانی     * ژان ماین (جزیره)   * سان مارینو * سوئد* سویس     * صربستان   * فارو  (مجمع الجزایر)       * فرانسه      * فنلاند                    * قبرس      * کرواسی    * لاتویا
*
لهستان     * لوکزامبورگ       * لیتوانی     * لیختنشتاین        * مالت       * مولداوی    * مقدونیه       * مجارستان
*
مَن جزیره  * موناکو      * مونتنگرو   * ناحیه جبل‌الطار (جزیره)    * ناحیه جرسی * ناحیه گوئرنسی  (مجمع الجزایر)       *       نروژ          * هلند       * واتیکان           * یونان


در معلومات فوق راجع به بر اعظم اروپا مفصلاً تشریح گردیده که از آن جمله کشور اسپانیه را به معرفی میگیریم:


درباره اسپانیا

 



آشنایی با اسپانیا

اسپانيا در شبه جزيره ايبري واقع در جنوب غربي اروپا واقع شده است.
اين كشور از جنوب و شرق به درياي مديترانه و از جنوب غرب و غرب به اقيانوس اطلس و از شمال به دياري كانتابريا محدود است.
جزاير بالئار در درياي مديترانه و قناري در اقيانوس اطلس و در غرب آفريقا نيز بخشي از خاك اسپانيا را تشكيل مي‌دهند.شهرهاي سوتا و مليا در شمال مراكش كه به عنوان دو منطقه خودمختار اداره مي‌شوند نيز بخشي از خاك سرزميني اسپانيا محسوب مي‌شوند.
اسپانيا از غرب با پرتغال از شمال با فرانسه و آندورا از جنوب نيز با جبل‌الطارق كه به سرزمين‌هاي فرا مرزي بريتانيا تعلق دارد، هم مرز است. 
اسپانيا با 504.030 كيلومتر مربع بزرگترين كشور شبه جزيره ايبري است. پرتغال و آندورا ديگر كشور‌هاي تشكيل دهنده شبه جزيره ايبري هستند.
اسپانيا همچنين پس از فرانسه دومين بزرگترين كشور غرب اروپا محسوب مي‌شود.
پايتخت اسپانيا شهر مادريد، و تقريباً در مركز جغرافيايى اين كشور واقع شده است.
نژاد مردم اسپانيا سفيد و از تيره هاى كاستيل 73%، كاتالان 18%، گاليسين 6%، باسك 5/1%، والنس كمتر از 1% و اندلس كمتر از 1% است. مهم ترين زبان رايج در سرتاسر اسپانيا و به عبارتى، زبان رسمى آن كشور، زبان كاستيلى يا همان زبان اسپانيولى مدرن و استاندارد است كه بيش از 70% مردم، بدان تكلم مى كنند و با خط لاتين نوشته مى شود.
اسپانيا به عنوان يكى از كشورهاى كهن اروپا، از اواخر قرن پانزدهم تا نوزدهم به وسيله قدرتمندترين امپراتورى عصر خود رهبرى مى شد. امروزه، هيجده كشور آمريكاى لاتين به زبان اسپانيولى تكلم مى كنند واز فرهنگ آن متأثرند. اسپانيا از نظر موقعيت جغرافيايى، به دليل قرار گرفتن بين افريقا و اروپا و در اختيار داشتن كليه راه هاى ورودى به آب هاى مديترانه از طريق اقيانوس اطلس و نزديكى با منطقه جبل الطارق، اهميت استراتژيكى خاصى دارد.
اين كشور به جهت موقعيت جغرافيايى خود و ورود مليت هاى مختلف به اين خطه، از ويژگى هاى مختلف فرهنگى اين ملل، از جمله مذهب تأثير پذيرفته است. فتح اسپانيا به وسيله روميان، مذهب اساطيرى روم باستان را به اسپانيا آورد و با مسيحى شدن امپراتور، مسيحيت تا اقصا نقاط امپراتورى گسترش يافت. عبور مسلمانان از جبل الطارق در سال 711 م. جاى پايى را در غرب اروپا براى اسلام باز كرد كه خيلى زود تقريباً تمام شبه جزيره ايبريا را در برگرفت. آثار حكومت مسلمانان در قرطبه هنوز هم برجاى مانده است.
خروج آخرين بازماندگان حكومت مسلمانان در 1492 م. از جنوب اسپانيا، اين كشور را به دژ مقدم كاتوليسم در غرب اروپا تبديل و به همراه توفيق آن در گشودن مرزهاى نو جغرافيايى، از اين سرزمين، تصويرى به عنوان مدافع و گسترش دهنده مسيحيت در نيم كره غربى ايجاد كرد كه تا سال ها حفظ شد.
اسلام پس از مسيحيت، بزرگ ترين اقليت دينى در اسپانياست كه پيروان آن تا مرز 450 هزار تن اعلام شده است. 10% اين تعداد، اسپانيايى و بقيه مهاجرانى از كشورهاى آفريقا، خاور ميانه و آسياى جنوب شرقى هستند و در مجموع حدود 1% از كل جمعيت اسپانيا را تشكيل مى دهند كه در قالب نوزده گروه اهل سنت و يك گروه شيعه به فعاليت مشغولند.





ارتباطات در اسپانیا
در کشور اسپانیا 18.583 میلیون نفر از خطوط ثابت تلفن و 48.8 میلیون نفر از تلفن همراه استفاده می کنند. کیفیت سیستم تلفن معمولا مناسب و برای برقراری ارتباط از دستگاه های مدرن استفاده می کنند. 
علاوه بر تلفن، 13.1 میلیون نفر از رادیو و 16.2 میلیون نفر از تلویزیون برای برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. 
بر اساس آماری که در سال 2007 گرفته شده است، 49 سرویس دهنده اینترنت و 19.69 میلیون نفر مصرف کننده اینترنت وجود دارد.


اقتصاد اسپانیا

واحد اقتصادي پول اسپانيا پزوتا است .برپاية آمارسالهاي 1989 تا 1991، 5% فعاليت اقتصادي در كشاورزي،39%درصنعت و 56%درحوزه خدمات متمركز بوده است.از جمله مهمترين محصولات كشاورزي کشور اسپانيا مي توان از گندم در مناطق كاستيل و آندالوزيا و آراون، جو، ذرت و برنج در دلتاي رود «ابرو» و سيب زميني، چغندرقند، پنبه، توتون و نيشكر و انواع ميوه ها به ويژه انگور که عمدتا صرف ساختن مشروبات الکلي مي گردد، نام برد.مهمترين محصولات معدني کشور نيز بر زغال سنگ درشمال غربي اسپانيا وآستوريا وكاتولونيا و آندالوزيا،آهن دراطراف شهرهاي بندري بيلبائو،سانتاندرو وبارسلون،مس،سرب،روي،جيوه،نيكل،گوگرد،نقره ونمك مشتمل مي گردد.ازجمله مهمترين صنايع اسپانيا نيزميتوان به صنايع فلزكاري،اسلحه سازي،شيشه گري،مشروب سازي،سيگارسازي،صنايع شيميايي وصنايع نساجي اشاره نمود.گفتني است که اين صنايع بيشتر در نواحي آستوريا، كاتولونيا و آراگون متمركز مي باشند.دامپروري و گله داري به ويژه در نواحي شمال غربي كه از رطوبت اقيانوس اطلس بهره مند است، بسيار رواج داشته و گاو از اهميت ويژه اي در اين مناطق برخوردار است. علاوه بر گاوهاي معمولي نوعي گاو ويژه مسابقات گاوبازي با عنوان (توره رو)نيز تربيت مي شود.پرورش خوك و صيد ماهي نيز در تمامي سواحل از اهميت زيادي برخوردار است.ازجمله مهمترين محصولات وارداتي کشوراسپانيا ميتوان به نفت،دارو،ماشينهاي صنعتي و وسايط نقليه اشاره نمود.عمدة صادرات کشورنيزبرمحصولاتي نظيرشراب وآبجو،سنگهاي معدني،آهن واستيل،ميوه،روغن زيتون وكنسرو ماهي مشتمل ميگردد.ازجمله ديگرصنايع پردرآمد اسپانيا ميتوان ازصنعت جهانگردي نام برد كه مديون وضعيت خاص جغرافيايي و تاريخي اين سرزمين است.وجود چشم اندازهاي طبيعي بسيارزيبا،كاخها،قصرها،مراکزمربوط به دوران اسلامي درمناطق مادريد، بارسلون،كوردوبا (قرطبه) و آن دالوزيا(اندلس) همواره عامل جذب بسياري از جهانگردان بوده است.علاوه بر اين، برگزاري مسابقات گاوبازي از يک سو و رقص و موسيقي سنتي(عربي- اسپانيايي از سوي ديگر- جذابيت ويژه اي براي جهانگردان ايجاد نموده است. 













                                                         

No comments:

Post a Comment