Translate

Sunday, May 13, 2012

علامه اقبال لاهوری عارف، متصوف و فیلسوف شرق


  مرا  بنگر که  در هندوستان  دیگر نمی  بینی
برهمن زاده ای رمز آشنای روم و تبریز است
 علامه محمد اقبال لاهوری یکی از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام و بیشک یکی از شعرای مشهور زبان فارسی دری است. که در ١٨٧٣ م در شهر سیالکوت از توابع هند دیده به جهان گشود.
او تعلیمات ابتدایی را در مکتب خانه گی با آموزش علوم متداوله اسلامی  شروع نموده و نسبت نبوغ و استعداد بی نظیری که داشت مورد توجه  مولوی میر حسن یکی از دوستان پدرش قرار گرفت. نیاکان اقبال برهمن بودند که پنجصد سال پیش به دین اسلام مشرف شدند. و در همین سنین کم  زیر نام مستعار « داغ» به شعر سرودن آغاز کرد. زبان فارسی دری را ازهمین مولوی میر حسن آموخت وچون از آثار شعرا و متصوفین زبان فارسی بهره ای زیاد از حد میبرد زبان فارسی دری را با همه کیف و کان آن فرا گرفت و تقریبا تمام اشعارش را به همین زبان بیان نمود. دیری نگذشت که آوازه اش در سر تا سر کشور هند بلند شد. در سال ١٨٩٧ م با در یافت مدرک لیسانس در رشته فلسفه گردید و بعد از آن عازم اروپا شد. او در دانشگاه کمبریج لندن مدرک حقوق از دانشکده ای  لینکون ان  را کمایی کرد و  با  نوشتن رساله ای  در مورد ایران مدرک دکترای  خود را از دانشگاه کمبرج در یافت کرد.
او به زبان های اردو، فارسی دری، انگلیسی، المانی و عربی مسلط بوده  و تا مدت زیادی به شغل وکالت میپرداخت. اقبال در میان دانشمندان غرب از نیچه،  برگسون  بهره جسته.  وعلاقه مفرطی به اندیشه و عرفان شرق داشته است .