Translate

Friday, May 11, 2012

اولین ها

1.     اولین پادشاه: احمد خان ابدالی، پسر زمان خان، از فرماندهان نظامی نادرشاه افشار بود. بعد از آن كه نادر در قرحان به قتل رسید، احمد خان از اردوی نادر جدا شد و به سمت قندهار حركت كرد. احمد شاه درانی در سال 1160هـ . در قندهار توسط سرداران و بزرگان افغانستان به پادشاهی رسید و در سال 1186هـ . از دنیا رفت. او اولین پادشاه و مؤسس افغانستان نوین است.
2.     اولین رئیس جمهور: اولین رئیس جمهور كشور ما محمد داود خان است. او در سال 1352 ش در غیاب پسر عموی خود یعنی محمد ظاهر شاه آخرین پادشاه افغانستان كه به خارج از كشور سفر كرده بود طی یك كودتا اعلان جمهوریت كرد. بدین سان نظام سیاسی كشور ما از پادشاهی به جمهوری تغییر كرد.
3.     اولین قانون اساسی: اولین قانون اساسی در كشور ما بعد از استقلال از انگلستان در سال 1959 م توسط حكومت امان الله خان تدوین كردید.
4.     اولین فضانورد: عبد الاحد ممند در سال 1959 م در سرده افغانستان به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در افغانستان در تحصیلات تكمیلی را در یكی از دانشكده‌های خلبانی و فضا نوردی روسیه ادامه داد. وی در طول تحصیل خود، خلبان فوق العاده‌ای شد و از میان همكارانش برای آموزش عالی و پرواز به ایستگاه فضایی«میر» انتخاب گردید. عبد الاحد ممند پس از گذراندن تحصیلات عالی به عنوان فضا نورد حرفه‌ای در سال 1998 م مشغول كار شد. سر انجام او در حالی كه فقظ 29 سال داشت به همراه دو نفر روسی به نام‌های لیاكوف و پولیكوف در 29 آگست 1998 رأس ساعت 55/2 صبح اولین مأموریت فضایی خود را آغاز نمود. مأموریت این تیم فضا نوردی انجام تحقیقات و آزمایشات گروهی بود كه به كمك دو فضا نورد دیگر كه قبلاً در ایستگاه فضایی مستقر بودند انجام شد.
5.     اولین میدان هوایی(فرودگاه): اولین طیاره را مردم كابل در هنگام جنگ استقلال 1919م در آسمان شهر كابل دیدند كه چند بمب روی این شهر ریخت. بعد از كسب استقلال كشور(1298ش- 1919م) چند طیاره از اتحاد شوروی سابق و آلمان خریداری و اولین میدان هوایی افغانستان به نام:«خواجه رواش» در كابل ساخته شد.
6.     اولین لیسه(دبیرستان): اولین لیسه در زمان حكومت حبیب الله خان(19019-1901م) در سال 1282 هـ .ش/1903م در كابل تأسیس شد.
7.     اولین دارالمعلمین(تربیت معلم): اولین دارالمعلمین ابتدایی در افغانستان نیز در عصر امیر حبیب الله خان تأسیس گردید كه مدت آن سه سال بود و 80 نفر در آن تحصیل می‌كردند. در هر دوره این مؤسسه 30 نفر معلم تربیت می‌كرد تا در ولایات رفته مدارس جدیدی را به وجود آوردند و یا در مدارس خود مركز فعالیت نمایند. در آن عصر در ولایات تعلیم و تربیت به شكل قدیمی و سنتی توسط ملا امام- امام جماعت- صورت می‌گرفت. امیر حبیب الله دستور داد تا در تمامی مساجد تعلیم كودكان طبق برنامه رسمی معارف وزارت آموزش و پرورش و زیر نظر مأمور مكاتب رسمی صورت گیرد. اما این دستور امیر حبیب الله خان بنا به دلایلی جنبه‌ی عملی پیدا نكرد.
8.     اولین اتومبیل: اتومبیل برای اولین بار در زمان امیر حبیب الله وارد افغانستان شد كه در ابتدا مخصوص سواری امیر و درباریان بود.
9.     اولین نیروگاه: نخستین نیروگاه برق در افغانستان در زمان پادشاهی امیر حبیب الله خان در كابل ساخته شد.
10. اولین طرح احداث راه آهن: در عصر امان الله(1929-1919م) توسط مهندسان آلمانی در حد خیلی محدود از كابل تا دارالامان به اجرا در آمد. در حال حاضر در افغانستان در تكه راه آهن وجود دارد كه ادامه‌ی شبكه راه آهن روسیه است. یك خط آهن حدود 10 كیلومتر از كوشك، در جمهوری تركمنستان تا تور غندی در خاك افغانستان امتداد یافته و دیگری خط آهنی به طول 15 كیلومتر از شهر ترند در جمهوری ازبكستان تا خیرآباد این دو خط آهن محدود توسط روس‌ها برای تسهیل حمل و نقل احداث گردیده است.
11. اولین اسکناس: اولین پول کاغذی (اسکناس یا بانکنوت) افغانستان در سال ۱۲۹۸خورشیدی در دوره امان الله خان به ارزش یک روپیه کابلی به چاپ رسید.در سمت راست این پول، نماد حکومت افغانستان ( محراب و منبر) و در وسط آن نشان حکومت امانی و در سمت چپ، عبارت "یک روپیه کابلی" به زبان فارسی نوشته شده بود.

No comments:

Post a Comment